Sayna Soleimanpour

#evdekal

Tarih boyunca kadınların kamusal alandaki varlığı tartışmalı oldu, kaygı yarattı, tehdit olarak görüldü, olumsuz yan anlamlar yüklendi, toplumun düzenini bozacağından korkuldu. Bu bağlamda ataerkil cinsiyetçi sistemden güç alan toplumsal normların kadınların kent hakkına erişimini kısıtlamadaki rolü modern dönemde dahi büyük oldu. Esasında bir eşitlik ve adalet meselesi olan bu sorunu toplumun bazı odakları bugün hâlâ dillendirdikleri hamileler sokağa çıkmasın, kadın dışarıda kahkaha atmasın, sokakta sigara içmesin, şort giymesin talepleriyle beslenmeye devam ediyor…

Sayna Soleimanpour sıklıkla kısıtlanmış ve tehdit altında hissettiği sokakların insansız kalacağı o ütopik geleceği beklerken, başımıza gelen pandemi ve devamındaki karantina sürecinin getirdiği olağan-üstü şartlarla birlikte hayalini kurduğu gerçekliğe kavuşmuş. Şehri ilk defa bu kadar ıssız ve insansız şekilde deneyimleme şansını elde eden sanatçı aklındaki otoportre serisini normalde İstanbul’un en işlek noktaları olan yerlerde çektiği fotoğraflarla hayata geçirmiş.

Gerilla taktiğiyle çekilen bu kareler arasında sanatçının tek başına yere uzanmış olduğu sahneler de var, Edouard Manet’nin çıplak bir kadını iki erkekle birlikte piknik yaparken betimlediği, Paris’te sergilendiği vakit izleyicileri şoka uğratan meşhur “Kırda Öğle Yemeği” tablosunun bir yorumu da… Kadınların kamusal alandaki varlığını, özgürlüğünü ve temsilini düşündüren bu işlere, domestik alanı sokağa taşıyan sahneler eşlik ediyor: Moda’da yatağının üzerinde kitabını okuyan, koltuğuna yığılmış televizyon izleyen, Galata’da duşunu alan sanatçı, özgürlüğün nihai temsili olarak Balat’ta kendi kendiyle evlendiği bir düğün tablosu yaratıyor. Ataerkil sistemin tehdidin hissedilmediği, anonim karakterlerin özgürce istediğini yapabildikleri ütopik bir gelecekte bir gün…

#evdekal

Throughout history, the presence of women in the public sphere has been controversial, created anxiety, been seen as a threat, had negative connotations, and was feared to disrupt the social order. In this context, the role of social norms, powered by the patriarchal sexist system, in restricting women’s access to the right to the city, has been great even in the modern era. In fact, this issue, which is a matter of equality and justice, is still being fed by the demands that pregnant women should not go out on the streets, that women should not laugh outside, smoke in the street, and wear shorts, which are still voiced in the society today.

Sayna Soleimanpour, while waiting for the utopian future where the streets, where she felt often restricted and threatened, would be deserted, achieved the reality she dreamed of the pandemic and the ensuing lockdown. The artist, who had the chance to experience the city for the first time in such a desolate and uninhabited way, brought her self-portrait series to life with the photographs she took in places that are normally the busiest spots of Istanbul. 

Among the guerrilla shots are scenes where the artist is lying on the ground alone, as well as an interpretation of Edouard Manet’s famous painting “The Luncheon on the Grass”, depicting a naked woman sitting outside with two men having a picnic, which shocked the audience when it was unveiled in Paris. These works, which invoke the existence, freedom and representation of women in the public sphere, are accompanied by scenes that bring the domestic space to the street: The artist, who reads her book on her bed in Moda, watches television slumped in her armchair, and takes a shower in Galata, creates a wedding painting in which she marries herself in Balat as the ultimate representation of freedom. One day in a utopian future where the threat of the patriarchal system is not felt and anonymous characters can freely do whatever they want…

Boğa, Fine Art Baskı / Fine Art Print, Diptik / Diptych, 50x35 cm, 6 + 1 Edisyon / Edition, 2020
Istiklal, Fine Art Baskı / Fine Art Print, 70x50 cm, 5 + 1 Edisyon / Edition & 100x70 cm 1 + 1 Edisyon / Edition, 2020
Balat, Fine Art Baskı / Fine Art Print, 50x35 cm, 5 + 1 Edisyon / Edition & 70x50 cm 1 + 1 Edisyon / Edition, 2020
Galata, Fine Art Baskı / Fine Art Print, 70x50 cm, 5 + 1 Edisyon / Edition & 100x70 cm 1 + 1 Edisyon / Edition, 2020
Moda, Fine Art Baskı / Fine Art Print, 70x50 cm, 5 + 1 Edisyon / Edition & 100x70 cm 1 + 1 Edisyon / Edition, 2020
Fine Art Baskı / Fine Art Print, Diptik / Diptych, 2020
Fine Art Baskı / Fine Art Print, Diptik / Diptych, 2020
Fine Art Baskı / Fine Art Print, Diptik / Diptych, 2020