Özge Kul

F-106 Üzerine Düşünceler
Absence
Vesikalık

Fotoğraf, özü gereği izleyicide her detayı berrak bir şekilde görme beklentisi yaratır. Peki aslında gördüğümüz, gerçekte var olmuş olan mıdır? Kültür ve zaman olarak bizden çok uzaktaki yabancıların yaşam-kanıtları olan fotoğraflarına baktığımızda gerçek olduğunu düşündüğümüz tarihleri, hatıraları, benzerlikleri bulmaya çalışırız. Ancak tarihten koparılmış bu kesik/süreksiz imajların bir hikayeye dönüşmesi, yalnızca izleyicinin bu görüntülere bir geçmiş ve gelecek atfetmesiyle mümkün olur. Fotoğrafın bize gösterdiği, izleyen kişinin kurguladığı bir hikayeyle tamamen değişebilir.

2018 yılında Berlinli sanatçı Patrizia Bach’ın daveti ile Academie Schloss Solitude’da Bach’ın 15 yıldır devam ettirdiği amatör fotoğraf arşivinden Alman bir aileye ait, kimileri 1917 yılından kalmış olan 190 fotoğrafla çalışmalara başlayan Özge Kul, 2019 ve 2020’de ürettiği F106 Üzerine Düşünceler adlı serisinde fotoğraf hakkındaki yanlış algılara işaret etmek amacıyla bu 190 fotoğrafın her birini belirli bir bulanıklıkta, kendi algıladığı haliyle ve izleyen kişiyle arasına koyduğu duvarla yeniden resmediyor. Bu serideki çalışmalara uzaktan bakıldığında kesin yargılara açık, keskin imajlar görülse de yaklaşınca görüntüler bulanıklaşıyor, fotoğrafın yarattığı beklentiler yıkılıyor ve artık ilk bakışta edinilen varsayımlar şüphe doğurmaya başlıyor.

Sanatçı, F-106 Üzerine Düşünceler’in devamında ürettiği Absence ve Vesikalık serilerinde ise kültür, zaman ve mekan olarak kendisine çok uzak olan bu ailenin 190 fotoğrafı içinden seçtiği belli imajlar ile zaman kavramını ve fotoğrafın süreksizliğini vurguluyor.

Thoughts on F-106
Absence
Headshots

By its very nature, photograph creates an expectation to see everything in clear detail. But is what we see actually what has happened in reality? When we look at the photographs of foreigners, evidence of life in faraway cultures and times, we try to spot dates, memories, similarities that we think to be real. But this string of disparate/discontinuous images removed from history only turn into a story when the viewer ascribes a past and a future to these images. What the photograph shows us may change entirely depending on the story devised by the viewer.  

 

Having been invited by Berlin-based artist Patrizia Bach in 2018 to work on 190 photographs from Bach’s personal archive in Academie Schloss Solitude she has kept for 15 years, Özge Kul created her series Thoughts on F106 in 2019 and 2020 to point out misconceptions about photography, and recreates each of the 190 photographs of a German family, some of which date back to 1917, with a certain level of obscurity that is representative of her perception of the photographs and the mental barrier with the viewer. Although images appear sharp and open to obvious judgments from a distance, they become blurry as the viewer draws closer; the expectation created by the photograph is destroyed and initial conceptions become doubtful.

In Absence and Headshots, which are the continuation of Thoughts on F-106, the artist chooses some of the 190 photographs of a family that is from a distant culture, time and place to emphasize the discontinuity of photograph.

F106 Üzerine Düşünceler, Kağıt Üzerine Yağlıboya / Oil on Paper 190 adet / pieces, 2,8×3,7 - 12,4×12,4 cm Değişen Boyutlar, Various Size, 2019 Çerçeve Boyu / Frame Size: 160x170 cm
Absence Serisi, Kağıt Üzerine Kurşun Kalem / Pencil On Paper
, 47x52 cm, 2019
Absence Serisi, Kağıt Üzerine Kurşun Kalem / Pencil on Paper, 42x64 cm, 2019
Absence Serisi, Kağıt Üzerine Kurşun Kalem / Pencil on Paper, 59x48 cm, 2019
Absence Serisi, Kağıt Üzerine Kurşun Kalem / Pencil on Paper, 41x64 cm, 2020
Vesikalık Serisi “94”, Kadife Kağıt Üzerine Toz Pastel / Soft Pastel on Velvet, 30cm çap, 2020
Vesikalık Serisi “106”, Kadife Kağıt Üzerine Toz Pastel / Soft Pastel on Velvet, 30cm çap, 2020
Vesikalık Serisi “99”, Kadife Kağıt Üzerine Toz Pastel / Soft Pastel on Velvet, 30cm çap, 2020
Vesikalık Serisi “99”, Kadife Kağıt Üzerine Toz Pastel / Soft Pastel on Velvet, 30cm çap, 2020
Vesikalık Serisi “95”, Kadife Kağıt Üzerine Toz Pastel / Soft Pastel on Velvet, 30cm çap, 2020
Vesikalık Serisi “104”, Kadife Kağıt Üzerine Toz Pastel / Soft Pastel on Velvet, 30cm çap, 2020
Vesikalık Serisi “161”, Kadife Kağıt Üzerine Toz Pastel / Soft Pastel on Velvet, 30cm çap, 2020